mandag den 25. februar 2013

25.02.13


Mandag 25.02.2013

Okay, så blev det vist også på tide med en ordentlig update!
Her går det godt! Vi får oplevet en hel masse og det kan derfor være svært, at overskue at skrive blog, når der netop er så meget. Men jeg vil prøve at fortælle lidt om vores oplevelser siden sidst.

I sidste weekend tog vi alle sammen med toget til Kochi. Det var fedt at komme ind til en rigtig storby.
Vi havde besluttet at tage ud til et område/by der hedder Fort Kochi og det var et virkelig dejligt sted. Der var mange turister, men når vi normalt er de eneste hvide og får usandsynligt meget opmærksomhed til hverdag, så er det altså rart at kunne falde ind i mængden.

Fort Kochi ligger ude ved kysten og er en havneby. Her var markedsboder langs hele kysten, hvor de stort set solgte det samme alle steder, men jeg fik da købt et fint billede, som var tre farverige håndmalede elefanter, der var malet på et gammelt indisk dokument. Det betyder ”happiness”. Hver af de forskellige billeder man kunne købe betød noget forskelligt bl.a. ”namaste”, ”good luck” og ”family”.

I Fort Kochi ligger der en rigtig hyggelig lille gade, der hedder Princess Street. Den mindede mig egentlig meget om en dansk gågade i en lille sommerferie by. Her var der lidt finere små butikker, spisesteder og hoteller. Der var bl.a. en isbutik hvor vi kunne få italiensk is, så der kunne jeg ikke lige styre mig, selvom jeg allerede havde spist en is nede ved havnen :D




Vi besluttede os for at finde et sted at bo og vi fandt et rigtig fint, billigt og hyggeligt hotel med nogle utroligt flinke ejere. Stedet hedder Globe Trotters Inn og der vil vi helt sikkert bo igen, hvis vi vender tilbage. Vi betalte 35 kr pr. mand for en nat. Vi spurgte om man kunne få morgenmad og det ville de meget gerne sørge for. Det kostede os 10 kr. hver og næste morgen stod vi op til kaffe, omelet, bananer og toastbrød J Det var skønt! 

Nå, men da vi havde indlogeret os tog vi ud for at spise aftensmad og vi fandt et rigtig fedt og chamerende sted, der hed Mango Tree, hvor menukortet dækkede alt hvad man kunne begære – stort set. For mit vedkommende havde jeg jo glædet mig helt utroligt meget til at få retter som butter chicken og lamb curry her i Indien, men til min store skuffelse er det åbenbart nordindisk mad :( MEN i turistområderne ved de godt hvad man ønsker, så jeg fik min butter chicken og det var virkelig lækkert!!!


Næste dag tog vi ind til byen igen for at shoppe og jeg fik købt mine første Ray Ban aviator solbriller, samt to Levis bluser :D BILLIGT også! Så var det ellers hjemad med toget igen. 
Vi kørte på first class med air condition på vej til Kochi og det var alt for koldt. På vejen tilbage kørte vi first class non ac. Det er helt sikkert det bedste, ikke mindst fordi vinduerne er åbne, så det bliver en langt bedre oplevelse og så er det bare lidt mere den opfattelse man har af indiske toge som man får bekræftet der i en sleeper kupe.



 I løbet af ugen efter fik vi ikke arbejdet meget, for der har nemlig været strejke i hele Indien både tirsdag og onsdag. Vi troede kun at det gjaldte institutionerne, men nej det var ALT! Så de to dage blev vi hjemme og gjorde rent, læste bøger og bare slappede af. Det var egentlig meget dejligt, for selvom vi tager på weekendture, så er vi altså på farten hele tiden. Jeg tror det var ret tiltrængt med et par dage hjemme. 
Jeg er jo egentlig en person der har brug for at der hele tiden sker noget, og det skal meget gerne være noget nyt. Ikke noget med nogen rutiner, for så bliver jeg vanvittig. Bare det at få det samme til morgenmad hver dag, kan være for meget - måske mest når det har været havregrød :D Camilla har det lidt på samme måde så vi er meget opsat på at skulle ud og udnytte vores tid her så meget som overhovedet muligt. Pludselig er det halve år jo gået og man skulle nødigt fortryde, at man sad en dag for meget hjemme og lavede ingenting. Men det var vi jo så tvunget til :)

I denne weekend var vi derfor nødt til at komme ud og vi valgte alle sammen at tage til Alleppey og bruge noget mere tid der. Det ligger nemlig kun en times tid væk fra os. Desuden kan man sejle med house boats derfra og det havde vi besluttet at gøre. I Alleppey ligger der også et ayuveda center, der hedder Sree Krishna, hvor vi om søndagen havde planlagt at tage ud og få noget massage.

Da vi kom til busstationen kom en ung fyr over og fortalte om hans home stay som vi tog med hen og se. Det er svært at vurdere om man skal lytte til dem der opsøger en eller ej. Man har jo altid hørt så mange forskellige ting om hvor vidt dem der opsøger en er til at stole på eller ej. Men vi bestemte os for at bo der og han hjalp os med at arrangere house boat og reservere tid til ayuverda massage dagen efter. De var nogle unge fyre der lejede huset sammen og der var fyldt op, da vi havde indlogeret os. Stedet hed Daffodills og der var en god og rolig stemning, hvor de om aftenen sad og spillede Bob, hørte musik, drak og røg. Det lyder måske useriøst, men det var rart endelig at være lidt sammen med nogle unge mennesker, for det har vi ikke rigtig været endnu. 
Vi betalte her 15 kr. pr. mand for en nat.

Da vi havde indlogeret os på home stayet tog vi ud for at spise frokost. Vi blev anbefalet et sted der hedder Kream Korner, hvor de lavede rigtig lækker mad. Så der spiste vi også frokost dagen efter :)
Efter vi havde spist, blev vi kørt ned til en house boat og så kom vi ud og sejle i backwaters i to timer for 20 kr pr. mand. Det var skøn tur med smuk natur, kokosnødder, afslapning og en masse billedtagning :)







Om aftenen tog vi ned til Alleppey Beach for at spise. Vi spiste på en anbefalet restaurant der hedder Habour Restaurant, men det var ikke ventetiden værd desværre. På vej hjem så vi en anden restaurant, der hed Bungalow Beach, som var en to etagers åben restaurant, der egenligt lignede en house boat lidt. Der var kulørte lamper og musik, så der besluttede vi at spise aftensmad næste aften. Det var til gengæld et hyggeligt sted med venlig betjening og dejlig mad. 

Søndag formiddag tog vi ud til ayuverda centeret og fik en times full body massage hver. Det var virkelig dejligt! Det var dog en anelse grænseoverskridende, for man skulle være helt nøgen og bandt damen lige en papirs”ble” på en. Så kunne man ellers ligge der splitter ravende og udstillet :D Men det var da det værd. Jeg blev endda badet bagefter, så det var jo som at være barn igen. :D 
Da vi var færdige gik jeg amok i deres Himalaya produkter og købte to forskellige face wash, en face mask og en hårkur. Det blev i alt 16 kr.!!!  Massagen kostede 90 kr. 
Det har været nogle skønne weekender og jeg glæder mig godt nok til mange flere endnu. Her er så meget at se og opleve, så vi kommer ikke til at kede os!

I dag har vi været på college og jeg har med hjælp fra Camilla og Marianne undervist eleverne i UMD (udtryk, musik og drama). Det var virkelig sjovt og ikke mindst en udfordring for mig, at skulle formidle det hele på engelsk og samtidig gøre det forståeligt. Det har gjort mig en erfaring rigere og jeg glæder mig til at lære dem noget mere næste mandag. 
I morgen skal vi på picnic med praktikstedet. Jeg aner ikke om det bliver med eller uden eleverne, men jeg glæder mig da. Vi skal møde 5.30 og er først hjemme kl 21. Det bliver en lang dag, så nu vil jeg smutte i seng :)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar