mandag den 4. marts 2013

01.03.13


DAGBOG FRA YOGA OG MEDITATIONSKURSUS

Fredag 01.03.2013

Ayushya meditation og yoga kursus

Vi ankom i går og blev vist til vores sovesal, hvor der er opdelt i små værelser. Jeg synes det er hyggeligt, men jeg har jo også boet på efterskole, så det med at dele værelse med andre generer ikke mig.
Jeg er virkelig blevet træt af ”Kerala food”, så jeg havde lidt frygtet, at skulle spise den slags mad i flere dage, men jeg må sige at mine forventninger om dårlig mad blev fejet af vejen. Vi fik lækker aftensmad i går og jeg spiste for en gang skyld 2 portioner.
Om aftenen skulle vi have vores første meditation. Vi kom ind i det lokale vi skal have vores undervisning i, hvor lyset var slukket og der var lagt tæpper omkring et levende lys i midten. Jeg synes det var ret fedt. Jeg ved endnu ikke om jeg gør det rigtigt, men det giver en dejlig afslappet følelse. Jeg håber på at kunne gøre brug af det fremover.
Lyset bliver slukket kl. 22.00 og vi skal være på vores værelser kl 21.00. Her til morgen blev vi vækket kl. 6.30 og der er første yoga time kl 7.30. Vi må ikke spise inden, så morgenmaden er først efter yoga. 
Vi startede vist rimelig blidt ud, for jeg synes i hvert fald ikke at det var svært, men jeg kunne da godt mærke det i musklerne, så jeg have gjort det rigtigt. 
Til morgenmad fik vi pandekager (nærmest amerikanske), sirup, som jeg er sikker på var hjemmelavet, chapati (en slags grov madpandekage) og kaffe. Det var godt nok over al forventning! Bagefter havde vi undervisning, som jeg på ingen måde kunne holde mig vågen til. En af lærerne sad og fortalte om yoga – dets oprindelse og betydning – i en time. Men man bliver enorm træt i løbet af sådan en dag. Den næste time fik jeg mere ud af. Her hørte vi forskellen på vegetarer og non-veg. Læreren lagde ud med spørgsmålet om hvor vidt vi mente om mennesket var født vegetar eller non-veg. De fleste af os svarede non-veg., inkl. mig selv. Men da kom hun så med nogle eksempler på hvorfor de mener at vi er født vegetarer:
Vegetarer fødes med åbne øjne, f.eks. køer, heste – og mennesker. Non-veg. fødes med lukkede øjne, f.eks. hunde og katte.

Vegetarers kæbe kan bevæges til siderne. Det kan non-veg. ikke. Igen eksempel med dyrene.
Vegetarer drikker slurke/”sips”, når de skal drikke. Non-veg. slikker.
Vegetarer er vågne om dagen og sover om natten. Non-veg. sover om dagen og er vågne om natten.
Vegetarer er rolige i deres adfærd. Non-veg. har en aggressiv adfærd. 
Jeg synes det gav meget god mening og det satte da nogle ting i perspektiv for mig. Hun fortalte også om de ting vi mennesker putter i munden og om hvordan vi behandler vores jord. Jeg vil da tage alle disse ting til eftertanke og forsøge at være opmærksom på det fremover, samt skære ned på kød. Jeg tror dog ikke at jeg kan holde mig helt fra det :)
Vi sluttede af med at prøve en anden form for meditation – walk meditation – hvor man finder sit eget mantra, som man siger til den rytme som man går i. Det var umuligt for mig at få noget ud af det. Jeg tænker alt for meget over hvad sådan et mantra skal være, for det skal jo være betydningsfuldt for en. En umulig opgave for mig, så jeg gik bare en tur med Camilla, som havde det på samme måde. 
Timen efter skulle vi meditere i naturen hvilket indebar at man skulle finde et træ eller lignende, som gjorde noget ved en. Tale med det osv. Det var heller ikke lige mig og Camilla og jeg fik et kæmpe grineflip under frokosten, fordi vi synes det lød så åndssvagt at vi skulle tale til et træ :D
Vi fik for resten en sindssyg god banankage i te pausen!!

02.03.13

Jeg har helt glemt at sige, at de her har opfordret os til at leve i stilhed under opholdet. Hvis der er noget der kan få mig til at grine, så er det altså når man går så mange rundt sammen og ikke siger noget til hinanden. AWKWARD!!! 
Så som i nok kan regne ud har Camilla og jeg altså ikke holdt det 100%, men jeg har da talt mindre end jeg plejer :) Det er så unaturligt for mig. På den ene side kan jeg godt se det gode i det, men et eller andet sted synes jeg også det er totalt latterligt, at rende rundt her med andre mennesker, som du ikke må snakke med. Jeg synes ikke, at man bare kan løbe fra, at man lever sammen med andre mennesker her i verden, som man er nødt til at kommunikere med. Desuden synes jeg også, at det skal være et valg man selv tager og ikke noget andre skal beslutte for en. Jeg var måske heller ikke helt forberedt på det, for vi er jo bare kommet for at dyrke yoga :)

Lærerne sagde til os i går, at det var fint hvis man havde en fornuftig bog at læse i mens man er her – man skal nemlig helst undgår alle slags underholdnings midler, så som musik osv. Vi sidder 3 piger på rækker nu og læser i henholdsvis Fifty Shades 1, 2 og 3. Ved ikke helt om det går ind under fornuftig læsning :D 

Opholdet har virkelig vært fedt og det har været en rigtig god oplevelse med søde lærere og dejlig afslapning og ro. Det har været lækkert at være væk fra stresset dagligdag og alt hvad der hører til. Jeg kunne godt finde på at gøre det igen. Så ville jeg også være lidt bedre forberedt på stilheden :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar